Laman Web Rasmi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (S.P.A.D.)

1 800 88 7723 Aduan / HUBUNGI SPAD
  •  
  •  
  •  
  • A-
  • A
  • A+
  •  
about us

Kajian Selidik Kepuasan Penumpang

Versi ramah pencetakSend by emailPDF version

Jumlah saiz sampel bagi Kajian Kepuasan Penumpang setakat 20 Disember 2012 adalah sebanyak 3,102 penumpang dengan faktor demografi seperti di bawah:

image

Faktor paling utama, penumpang ditinjau menggunakan bas kerana:

  • Akses yang mudah
  • Tiada atau pilihan pengangkutan yang terhad
  • Maklumat laluan

Tiga isu utama yang dihadapi ketika perjalanan dengan bas adalah:

  • Masa menunggu yang lama
  • Tiada kemudahan yang disediakan untuk penumpang OKU
  • Kesesakan lalu lintas
  • Penumpang ditinjau menggunakan bas untuk pelbagai tujuan
  • Lebih daripada 1/2 penumpang yang dikaji menggunakan bas kurang daripada 5 kali seminggu
  • Kira-kira 1/5 ditinjau terpaksa menunggu lebih daripada 30 minit bagi perkhidmatan bas

Berdasarkan kaji selidik, penumpang yang ditinjau sekurang-kurangnya sederhana dengan perjalanan yang dijadualkan berserta kekerapan. Walau bagaimanapun, kira-kira 26% yang ditinjau menyatakan bahawa bas lewat melebihi 20 minit.

Berdasarkan kaji selidik ini juga, penumpang yang ditinjau percaya perkhidmatan bas memberikan tahap keselamatan secara sederhana.

Berdasarkan kaji selidik ini, kira-kira 95% penumpang yang ditinjau menyatakan bahawa pengendali mengikuti laluan yang sama. Ini meningkatkan keyakinan mengenai perkhidmatan bas. Kira-kira 37% penumpang berpuas hati pengendali beroperasi waktu yang sama setiap hari, manakala 60% menyatakan kadang kala bas beroperasi jam yang sama setiap hari.